تماس با لانر هلدینگ
فهرست عناوین

زندگی در آلمان

363
زندگی در آلمان

آلمان یکی از کشورهای مهم در قلب اروپاست. این کشور با جمعیتی بالغ بر 83 میلیون نفر، به عنوان چهارمین اقتصاد برتر جهان شناخته می‌شود. پایتخت این کشور برلین است که با تاریخچه‌ای بسیار طولانی، یکی از شهرهای زیبا و مهم در جهان است. آلمان صنایع پیشرفته و تخصصی در زمینه‌های مختلف از جمله خودروسازی، فناوری اطلاعات و ... دارد و همچنین به عنوان یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان و واردکنندگان جهان شناخته می‌شود. علاوه بر تمامی این موارد، این کشور با داشتن سیستم آموزشی و زیرساخت‌های تحصیلی قوی به یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای دانشجویان نیز تبدیل شده‌است. زندگی در آلمان برای مهاجران با وجود اقتصاد قدر و باثبات، شاخص کیفیت زندگی استاندارد و رضایت از زندگی در آلمان بسیار مطلوب است.

آلمان 16 ایالت دارد که ممکن است هر کدام دارای قوانین مستقل باشند. جاذبه‌های گردشگری، مکان‌های تاریخی و طبیعت زیبای این کشور باعث شده تا آلمان دوازدهمین کشور محبوب برای گردشگران باشد. این کشور از منظر مذهب، آداب و رسوم و سنت‌، بسیار غنی است. تاریخ فرهنگی این کشور ارزش‌های عمدتاً مسیحی را با ادبیات، هنر، فلسفه، منطق و عقل ترکیب کرده‌است. بر همین اساس، تجربه زندگی در آلمان برای عموم قطعاً متفاوت است.
 

جغرافیای آلمان

کشور آلمان در بخش مرکزی-شمالی قاره اروپا قرار گرفته و با کشورهای دانمارک، لهستان، جمهوری چک، اتریش، سوئیس، فرانسه، لوکزامبورگ، بلژیک و هلند مرز مشترک دارد. همچنین، دریای شمال و دریای بالتیک نیز همسایگان آلمان هستند. وسعت آلمان حدودا 358 هزار کیلومتر مربع بوده و بعد از روسیه پرجمعیت‌ترین کشور اروپاست. مساحت آلمان نسبت به ایران بسیار کمتر است. کشور ما حدودا 1 میلیون و 650 کیلومتر مربع وسعت داشته و 4.6 برابر بزرگتر از آلمان است. آلمان از نظر جغرافیایی بسیار غنی بوده و از کوه‌های الپ گرفته تا متراکم‌ترین جنگل‌ها، رودخانه‌های بزرگی چون ماین، راین و البه در این کشور دیده می‌شوند.

آب و هوای آلمان

آب و هوای آلمان تا حد زیادی وابسته به موقعیت جغرافیایی آن است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی، آلمان کشوری سرسبز در اروپای غربی است. در مناطق مرکزی و جنوبی آلمان، رودهای راین، دانوب و ماین از کوه‌ها، تپه‌ها و مناطق دیگر رد می‌شوند و در شمال این کشور تا دریای شمال، تا چشم کار می‌کند دشت دیده می‌شود. همین تنوع جغرافیایی آب و هوایی متغیر و ناپایدار به آلمان بخشیده است.
اگر بخواهیم در رابطه با اقلیم آلمان صحبت کنیم، به طور کلی این کشور آب و هوای سردی دارد و هر لحظه باید منتظر بارش باشید! به عنوان مثال، فصل بهار در آلمان بسیار غیر قبل پیش بینی است. مخصوصا ماه آوریل. به تابستان که برسیم گرمای چندانی احساس نمی‌شود و هوا از 10 تا 24 درجه متغیر است. اما در مقابل، در پاییز و زمستان هوا بسیار سرد می‌شود. به اندازه‌ای که در بعضی مناطق یخبندان شده و دمای هوا در زمستان شاید تا -20 درجه هم برسد.
 

اقتصاد آلمان

از مهم‌ترین مقوله‌ها هنگام آشنایی با کشور آلمان موضوع اقتصاد این سرزمین است. آلمان با اقتصادی مثال زدنی، از قدرتمدترین اقتصاد‌های دنیاست. این کشور با آمار 5.7 درصد در ماه ژوئن 2023 یکی از پایین‌ترین نرخ‌های بیکاری در اتحادیه اروپا را برای خود به ثبت رساند. همچنین، «نرخ اشتغال در آلمان» از سال 1992 تا 2023 به طور متوسط 69.21 درصد بوده است؛ پس احتمال اینکه بتوانید در آلمان یک شغل خوب با حقوق خوب پیدا کنید بسیار بالاست. هم اکنون، نرخ تورم در آلمان 6.4% است که احتمالا طبق پیشبینی اقتصاددانان تا سال 2025 به 3.5 درصد هم می‌رسد.
شاید تعجب کنید؛ اما درواقع 98 درصد کمپانی‌های آلمانی را شرکت‌های کوچک تشکیل داده‌اند. یعنی حتی اگر کمپانی‌های بزرگ و قدر آلمانی مثل فولکس واگن و زیمنس را هم در نظر نگیریم، شرکت‌ها و صنایع کوچک در آلمان، ستون‌های اساسی اقتصاد کشور آلمان هستند.


اقتصاد آلمان

 

فرهنگ آلمان

فرهنگ آلمان در طول هزاران سال شکل گرفته است. مردم این کشور زمانی بت پرست بودند و سپس، تحت سلطه‌ی امپراتوری روم قرار گرفتند. آلمان همچنین زادگاه اصلاحات پروتستان بود. امروزه مسیحیان، کاتولیک‌ها و مسلمانان کنار هم در آلمان زندگی می‌کنند.
فرهنگ مردم آلمان تا حد بسیار زیادی به عقل و منطق وابسته است. در این کشور از شهروندان انتظار می‌رود به نظم و قوانین احترام بگذارند. پس باید تلاش کنید برای هر قراری، سر موعد حاضر شوید، در صف نوبت را رعایت کنید و به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذارید. بسیاری از آلمانی‌ها وقت شناسی را اولویت خود می‌دانند. به همین خاطر است که آلمان سیستم حمل و نقل بسیار به موقعی دارد. همچنین، معمولاً صرفه جو هستند، به حریم خصوصی یکدیگر احترام می‌گذارند و معمولاً ساختار و قوانین جامعه را محترم می‌شمارند.
 

هزینه‌های زندگی در آلمان

از نظر هزینه‌های زندگی، آلمان در جایگاه 26 جهانی است و تجربه زندگی در آلمان از کشورهای فرانسه، ایرلند، هلند و نروژ ارزان‌تر است. با توجه به اقتصاد این کشور، هزینه‌های زندگی در آلمان تقریبا مقرون به صرفه محسوب می‌شوند. به همین علت، زندگی مردم در آلمان علیرغم استاندارد بالایی که دارد، خیلی هم پر هزینه نیست. البته این مسئله کاملا به سبک زندگی شما، شهری که در آن زندگی می‌کنید، شغل و رشته تحصیلی شما دارد. همین نشان از مزایای زندگی در آلمان است.
در کل، تلاش کنید که برای هر ماه، حداقل 1500 یورو بودجه داشته باشید. در نظر داشته باشید که زندگی در مناطق غربی آلمان، مخصوصا برخی شهرها مثل مونیخ و فرانکفورت گران است. در این شهرها، برای داشتن یک زندگی نسبتا خوب مجردی باید ماهانه 1500 تا 2000 یورو داشته باشید.

هزینه‌های زندگی در آلمان

موارد زیادی در هزینه‌های ماهانه‌ی شما تاثیرگذار هستند. سبک زندگی شما، تعداد افرادی که در کنارشان زندگی می‌کنید، شهر محل زندگی شما و ... همه و همه روی خرج و مخارج شما موثر هستند. برای اطلاع از جزئیات قیمت‌ها به جدول بالا دقت کنید. در نظر داشته باشید که قیمت‌ها ممکن است تقریبی باشند.
 

بهترین شهرهای آلمان

همانطور که گفتیم، کشور آلمان 16 ایالت دارد. تعداد شهرهای آلمان به 2056 عدد می‌رسد که در این مقاله چند شهر برتر میان آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم تا کمی بیشتر با آن‌ها آشنا شوید.
 

مونیخ

مونیخ مرکز ایالت بایرن در کشور آلمان است. این شهر با آرایش معماری خاص خود، موزه‌ها و بناهای تاریخی، فرهنگ و تاریخی بسیار غنی از سالیان دراز دارد. کاخ نیمفنبرگ، کاخ رزیدنس، کلیسای سنت پیتر، موزه بایرن، موزه BMW و ... از جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند. علاوه بر جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی، مونیخ شهری دانشجوپذیر است. دانشگاه‌هایی با رنکینگ جهانی مثل لودویگ ماکسیمیلیان و دانشگاه فنی مونیخ، باعث شده این شهر برای دانشجویان نیز مقصدی مناسب باشد. همچنین، این شهر گران‌ترین شهر در آلمان است.

آسمان خراش


برلین

برلین، پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر در بین شهرهای بزرگ آلمان است. جالب است بدانید هزینه زندگی در برلین نسبت به دیگر پایتخت‌های اروپا بسیار مقرون به صرفه‌ است. این شهر به طرز عجیبی میان کسانی که به آلمان مهاجرت می کنند محبوبیت دارد.  در این شهر بناهای تاریخی در کنار هنر معماری مدرن، گذشته و حال را با هم ادغام کرده‌اند. جاذبه‌های برلین، از دروازه براندنبورگ گرفته تا ساختمان صدراعظم، گواهی بر تاریخ غنی یک ملت است. دانشگاه‌های این شهر نیز از دانشگاه‌های برتر دنیا در رتبه‌بندی QS به شمار می‌روند.


هامبورگ

شهر هامبورگ یکی از مهم‌ترین بنادر اروپا و بزرگ‌ترین بندر در کشور آلمان است که در کرانه رود البه واقع شده و در شمال کشور آلمان قرار دارد. هامبورگ بعد از برلین پرجمعیت‌ترین شهر آلمان است و از لحاظ اقتصادی، تجاری و گردشگری منافع بسیاری برای این کشور دارد. بندر هامبورگ معروف است به دروازه دنیا و سالانه 15 هزار کشتی از 100 کشور از آن عبور می‌کنند.

فرانکفورت

فرانکفورت از بزرگترین شهرهای آلمان است و در ایالت هسن قرار دارد. شهر فرانکفورت از لحاظ اقتصادی نقش بسیار پررنگی در صنعت و اقتصاد آلمان ایفا می‌کند. البته که این شهر به عنوان یکی از شهرهای گران در آلمان شناخته می‌شود و از مراکز جهانی تجارت، آموزش، فرهنگ و گردشگریست. به علت زیرساخت‌های تحصیلی مناسب، این شهر برای دانشجویان نیز می‌تواند مقصد خوبی باشد. از دانشگاه‌های فرانکفورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه گوته فرانکفورت
  • دانشگاه علوم کاربردی فرانکفورت
  • مدرسه امور مالی و مدیریت فرانکفورت
  • دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی فرانکفورت
  • مدرسه کسب و کار فرانکفورت

معایب زندگی در آلمان

  • کسر مالیات
  • قوانین سختگیرانه
  • گران بودن انرژی
  • هزینه بالای مسکن
  • صمیمانه نبودن رفتار آلمانی ها
  • سخت بودن زبان آلمانی

مزایای زندگی در آلمان

  • سیستم بهداشت و درمان استاندارد
  • سطح بالای رضایت از زندگی در آلمان
  • تحصیل رایگان
  • حمل و نقل عمومی مجهز
  • محیط زیست زیبا و سرسبز
  • نرخ جرم و جنایت پایین
  • منظم و وقت شناس بودن آلمانی‌ها
  • هزینه زندگی مقرون به صرفه

حمل و نقل در آلمان

سیستم حمل  نقل عمومی در آلمان بسیار مدرن و مجهز است. سیستم حمل و نقل این کشور شامل تراموا، اتوبوس، اس بان، یوبان و تاکسی می‌شود. دوچرخه نیز یکی از وسایل نقلیه بسیار پرطرفدار به شمار می‌رود و با توجه به کاربرد وسیع آن، قوانین راهنمایی رانندگی برای آن وضع کرده‌اند و سرپیچی از آن‌ها جریمه به همراه خواهد داشت.
همچنین، در آلمان قطارهایی وجود دارند با نام‌های IC و ICE. قطارهای IC معمولا برای مسافت‌های بین شهری استفاده می‌شوند. قطارهای ICE نیز قطارهای سریع السیری هستند که بعضا حتی می‌توانند جایگزین هواپیما شوند!
 

خدمات درمانی در آلمان

آلمان سیستم بهداشتی پیچیده‌ و مدرنی دارد. بیمه درمانی در آلمان برای همه اجباری است و کمک می‌کند همه افراد از خدمات درمانی با کیفیت بهره‌مند شوند. بیمه درمانی دولتی طیفی از مزایای گسترده‌ای را پوشش می دهد؛ حتی کمی فراتر از خدمات ضروری! و این مزایا برای همه بیمه شدگان یکسان است. افراد تحت پوشش بیمه درمانی خصوصی معمولاً از مزایایی بیشتر از مزایای بیمه درمانی دولتی برخوردار می شوند.
در دهه گذشته یک سیستم درمانی با ثبات و پایبند به اصول اولیه بیمه درمانی دولتی  در آلمان مشخص شده است. درواقع، دیجیتالی شدن نظام سلامت یک پیشرفت بسیار بزرگ محسوب می‌شود. هسته اصلی این سیستم، اجرای پروژه کارت سلامت الکترونیک و شبکه تبادل اطلاعات امن بین ارائه‌دهندگان است.

دانشگاه‌های برتر آلمان


 

مقالات مشابه زندگی در آلمان

© Copyright 2015-2023 zidex - All Rights Reserved - Develop by: zidex