تماس با لانر هلدینگ
فهرست عناوین

بورسیه‌های تحصیلی در آلمان

278
بورسیه‌های تحصیلی در آلمان

بورسیه‌های تحصیلی در آلمان برای دانشجویان، همیشه از مواردی بوده که برای تحصیل در این کشور مد نظر قرار داده شده است. آلمان به دلیل سیستم آموزشی معتبر، هزینه‌های تحصیلی مقرون به صرفه، دانشگاه‌های برتر و زیرساخت‌های عالی  به عنوان یک مقصد ایده آل برای مهاجرت تحصیلی دانشجویان بین المللی است. در مقایسه با سایر مقاصد تحصیلی، زندگی در آلمان به عنوان یک دانشجوی بین المللی هزینه کمتری دارد؛ با این حال، دانشجویان بین المللی پوشش هزینه‌های زندگی در آلمان را کمی چالش برانگیز می‌دانند که بسته به سبک زندگی هر دانشجو می‌تواند حدود تا 1200 یورو در ماه برسد. از این رو، کمک‌های مالی متعددی برای دانشجویان بین المللی در آلمان وجود دارد که دانشجویان از طریق آن‌ها می توانند هزینه‌های زندگی خود را پوشش دهند. یکی از این کمک هزینه‌ها، بورسیه‌های تحصیلی در آلمان است که به دانشجویان بین المللی و حتی داخلی کمک می‌کند بهتر از پس هزینه‌های زندگی خود بربیایند.

نکته جالب دیگر این است که تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان است. بنابراین، اگر می‌خواهید در آلمان تحصیل کنید، مقاله پیش رو را با دقت بخوانید؛ در این مقاله برخی از بهترین بورسیه‌های تحصیلی آلمان برای دانشجویان بین المللی آورده شده است.


انواع بورسیه تحصیلی در آلمان

بورسیه‌های تحصیلی متعددی برای دانشجویان داخلی و بین المللی در دسترس است که از نظر نوع و پوشش با هم متفاوت هستند. این بورسیه‌ها می‌توانند برای دانشجویانی که مشکلات مالی دارند واقعا مفید باشد و بار مالی آن‌ها را کاهش دهند. دو نوع عمده بورسیه تحصیلی در آلمان عبارتند از:
•    بورسیه‌های دولتی آلمان
•    بورسیه‌های غیر دولتی


بورسیه‌های دولتی آلمان

توسط دولت آلمان به عنوان کمک مالی برای دانشجویان داخلی و خارجی ارائه می‌شود. میزان کمک هزینه این نوع بورسیه‌ها به طور کلی پس از در نظر گرفتن شرایط مالی دانشجو تعیین می شود و از 150 یورو تا 800 یورو در ماه برای یک دوره 12 ماهه متغیر است.
در اینجا برخی از برنامه های بورسیه تحصیلی محبوب دولت آلمان را بررسی می‌کنیم.

دانشگاه‌های برتر آلمان

1. بورسیه تحصیلی DAAD در آلمان

سرویس تبادل آکادمیک آلمان (DAAD) هر ساله از بیش از 100000 دانشجو، محقق آلمانی و بین المللی در سراسر جهان پشتیبانی می‌کند.
این بورسیه در درجه اول برای فارغ التحصیلان، دانشجویان دکتری و پست دکتری برای بازدیدهای مطالعاتی و تحقیقاتی از دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی غیردانشگاهی در آلمان اعطا می شود و نیازی به بازپرداخت ندارد.
 در حال حاضر این بورسیه تحصیلی، 934 یورو برای فارغ التحصیلان وکارشناسی ارشد، 1300 یورو برای دانشجویان دکترا و پست دکترا و برای اساتید 2150 یورو است. همچنین، تقریبا تمامی رشته‌های تحصیلی را پوشش می‌دهد؛ اما برای برخی رشته‌ها مثل رشته پزشکی محدودیت‌هایی دارد.
شما برای درخواست این بورسیه تحصیلی باید بتوانید مدرکی دال بر مهارت فعلی خود در زبان آموزشی (آلمانی یا انگلیسی) در برنامه تحصیلی خودتان ارائه کنید. اگر بورسیه تحصیلی به شما اعطا شود، DAAD می تواند یک دوره مقدماتی زبان آلمانی را برای شما فراهم کند. DAAD در درجه اول افرادی با سطح تحصیلی بالا را پشتیبانی می‌‌کند، اما حداقل معدلی را برای درخواست تعیین نمی‌کند و جنبه‌های مهم دیگر مثل کیفیت پروژه، مهارت‌های زبانی، انگیزه، تعهد و ... نیز در نظر گرفته می‌شود.
 

2. بورسیه اراسموس در آلمان

بورسیه تحصیلی اراسموس بزرگ‌ترین ارائه دهنده بورسیه تحصیلی در اتحادیه اروپاست و توسط کمیسیون اروپا تامین می‌شود. این بورسیه یک فرصت عالی برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع ارشد است که قصد دارند در یک برنامه تحصیلی تمام وقت در آلمان شرکت کنند. از همین رو، تمام شهریه سال تحصیلی و هزینه‌های سفر دانشجویان و همچنین هزینه‌های اولیه زندگی را پوشش می‌دهد.
برای دریافت بورس تحصیلی آلمان، باید در یک موسسه آموزش عالی ثبت نام کنید و هم دانشگاه محل اقامت شما و هم دانشگاه آلمان باید منشور اراسموس برای آموزش عالی را امضا کرده باشند.


بورسیه های غیر دولتی در آلمان

 این بورسیه‌ها توسط مؤسسات و سازمان‌هایی اعطا می‌شوند که به حوزه آموزشی دولتی تعلق ندارند. در اینجا لیستی از برخی بورسیه‌های غیر دولتی محبوب آلمان را آورده‌ایم.
 

1.    بورسیه هاینریش بول

بنیاد هاینریش بول برای دانشجویان بین المللی دانشجوی کارشناسی ارشد، فارغ التحصیل و دکترا از همه رشته‌‎ها و ملیت‌ها بورسیه تحصیلی ارائه می‌کند. این بنیاد عمدتاً به دانش‌آموزانی که قصد مطالعه در زمینه‌های STEM (علوم، فناوری، مهندسی، ریاضیات) و به‌ویژه برنامه‌های متمرکز بر علوم محیطی را دارند، بورسیه می‌دهد. سایر بورسیه ها به دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته روزنامه نگاری، مطالعات اقتصادی یا حقوقی و مدرک هنر را دارند تعلق می‌گیرد.
داشتن مدرک تحصیلی و زبان B2 از اولین شرایط دریافت این بورسیه هستند. دانشجویان غیر اتحادیه اروپا  در تحصیلات کارشناسی ارشد، علاوه بر کمک هزینه‌های فردی، 850 یورو در ماه، دانشجویان دکتری تا 1200 یورو در ماه و 100 یورو تحقیقاتی دریافت خواهند کرد.

بورسیه
 

2.    بنیاد بایر

بنیاد بایر به دانشجویان کارشناسی ارشد، دکترا، و پزشکی که قصد انجام پروژه‌های تحقیقاتی مختلف را دارند بورسیه تحصیلی اعطا می‌کند. این بورسیه به دانشجویان آلمانی و بین المللی داده می‌شود و تنها شرط لازم برای دانشجویان این است که آنها باید نتایج تحصیلی عالی ارائه دهند و پروژه تحقیقاتی آن‌ها باید بر یک موضوع و رویکرد نوآورانه تمرکز کند.
 

3.    بورسیه تحصیلی Konrad-Adenauer-Stiftung (KAS)

دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا در آلمان را دارند، واجد شرایط دریافت بورسیه هستند. متقاضی باید کمتر از 30 سال سن داشته باشد و مدرک دانشگاهی را در کشور خود به پایان رسانده باشد. متقاضیان همچنین باید نمرات علمی فوق العاده‌ای ارائه دهند و فعالانه در کارهای داوطلبانه‌ای که به نفع جامعه در کشورشان بوده است است مشارکت داشته‌ باشند.


4.    بنیاد Friedrich Ebert

این سازمان به دانشجویان آلمانی و بین المللی که تمایل به مسائل اجتماعی و سیاسی دارند بورسیه تحصیلی اعطا می‌کند. متقاضیان باید از جایگاه علمی عالی نیز برخوردار باشند و احساس مسئولیت مدنی داشته باشند. دانشجویان با این بورسیه می‌توانند تا 1000 یورو در ماه دریافت کنند که با این مبلغ هزینه‌های ثبت نام، بیمه درمانی و کتاب‌های ماهیانه مورد نیاز و سایر مواد آموزشی آن‌ها پوشش داده می‌شود.
دارندگان بورسیه تحصیلی خارجی مبلغ پایه 934 یورو در ماه و در فاند دکترا، دارندگان بورسیه تحصیلی 1400 یورو در ماه دریافت می‌‎کنند. علاوه بر این، هزینه‌های بیمه درمانی آن‌ها نیز تحت پوشش قرار می‌گیرد.


5.    بورسیه تحصیلی ماویستا

تحصیل در یک کشور خارجی به همراه یک فرزند می‌تواند یک چالش واقعی باشد. درس خواندن با حضور یک کودک معادل با استرس بیشتر است. برای این امر، بورسیه ماویستا به کمک افراد می‌آید و به متقاضیانی ارائه می‌شود که قصد تحصیل در خارج از کشور را در کنار نگهداری از کودک خوددارند. مبلغ اعطایی نیز حدود 500 یورو در ماه است.


6.    بورسیه های بین المللی ورودی ماری کوری

این بورسیه به دانشجویان بین المللی ارائه می‌شود که قصد ادامه تحقیقات پسا دکتری در آلمان را دارند. مبلغ اعطا شده می تواند تا 15000 یورو در سال برسد.


برنامه بورسیه ملی DeutschlandStipendium

 Deutschlandstipendium  به دانشجویان جاه طلب و برجسته از تمام نقاط جهان کمک مالی می‌کند. این برنامه از دانشجویان در تمام دانشگاه‌های شرکت کننده در آلمان بدون در نظر گرفتن ملیت، درآمد شخصی یا والدین حمایت می‌کند. درواقع، بنیادها یا افراد خیر با مبلغ 150 یورو در ماه از دانشجویان حمایت می‌کنند و دولت فدرال 150 یورو دیگر به این مبلغ اضافه می‌کند. این بورسیه توسط دانشگاه‌ها اعطا می‌شود، به این معنی که متقاضیان ملزم به رعایت الزامات موسسات هستند.
این بورسیه تحصیلی برای دو ترم اعطا می‌شود؛ اما ممکن است برای زمانی که دوره استاندارد تحصیل را پوشش می‎‌دهد نیز معتبر باشد. پس از دو ترم، دانشگاه بررسی می‌‎کند که دانشجو همچنان معیارهای بورسیه را دارد تا کمک مالی خصوصی ادامه یابد یا خیر.

بورسیه دانشگاه


بورسیه در آلمان با مدرک دیپلم

مقطع لیسانس در آلمان معمولا به صورت رایگان ارائه می‌شود و دانشجویان مجبور به پرداخت شهریه نیستند. بورسیه‌ تحصیلی آلمان در مقطع کارشناسی برای دانشجویان  عبارتند از:

•    دانشگاه فنی مونیخ - بورسیه اسکار کارل فاستر برای کتاب و مواد آموزشی در آلمان 2021
•    کمک‌های مالی داخلی و بین المللی دولتی در مدرسه بازرگانی مونیخ
•    بورسیه تحصیلی بنیاد KAS آلمان
•    بورس تحصیلی Joan Cogswell Donner برای دانشجویان در سراسر جهان


بورسیه تحصیلی کارشناسی ارشد در آلمان

دانشجویان ملزم به پرداخت مقداری شهریه برای دوره‌های کارشناسی ارشد در آلمان هستند. مدیریت هزینه‌های تحصیل به علاوه هزینه زندگی در آلمان برای برخی از دانشجویان بین المللی دشوار است. از این رو، بورسیه ‎های مختلفی برای کارشناسی ارشد در آلمان وجود دارد. این بورسیه‌ها ممکن است به طور کامل یا تا حدی تامین شود. برخی از بورسیه‌های تحصیلی برای کارشناسی ارشد بین المللی عبارتند از:

•    بورسیه DAAD برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی
•    DAAD Helmut-Schmidt
•    Heinrich Boll
•    Goethe Goes Global

 

بورسیه دکتری در آلمان

دراینجا برخی از بورسیه‌های معروف دکتری در آلمان برای دانشجویان دکتری بین‌الملل آورده‌ایم :

•    بورسیه‌  DAAD برای مقطع دکتری
•    بورسیه‌ Stipendienlotse
•    بورسیه‌ بین المللی دکتری دانشگاه کلن


بورسیه‌های دانشگاه‌های آلمان

1. بورسیه دانشگاه هایدلبرگ

دانشگاه هایدلبرگ یکی از محبوب‌ترین دانشگاه‌های آلمان هست و بورسیه‌های مختلفی به دانشجویان ارائه می‌دهد.


2. بورسیه‌های دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ

دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ تا سقف 400 یورو کمک هزینه به عنوان بورسیه به دانشجویان بین المللی ارائه می‌دهد.


3. بورسیه های دانشگاه RWTH آخن

دانشگاه RWTH آخن حداکثر 50 درصد از شهریه دانشجویان منتخبی که بورسیه می‌شوند را پوشش می‌دهد.
 

دانشگاه‌های برتر آلمان

4. بورسیه تحصیلی دانشگاه فنی مونیخ

دانشگاه فنی مونیخ (TUM) بورسیه تحصیلی مبنی بر شایستگی تحصیل کنندگان به دانشجویان بین المللی دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد.


5. بورسیه تحقیقاتی بین المللی دانشگاه هومبولت

این دانشگاه به دانشجویان بین‌المللی که در زمینه‌ی تاریخ، مردم شناسی، حقوق، جامعه شناسی، علوم سیاسی، جغرافیا، اقتصاد کار می‌کنند، بورسیه می‌دهد.


6. SIST LMU

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ به دانشجویان تمام وقت دوره دکتری بورسیه تحصیلی می‌دهد. برای دریافت این بورسیه باید سوابق تحصیلی عالی در ترم‌های قبل داشته باشید.


7. معافیت از شهریه دکتری دانشکده مالی و مدیریت فرانکفورت

این معافیت برای دانشجویان دکتری که به زبان انگلیسی تحصیل می‌کنند داده می‌شود.
در نظر داشته باشید که گرفتن بورسیه‌ تحصیلی در آلمان بسیار رقابتی می‌باشد. پس حتما در ابتدا به خوبی درباره هر بورسیه تحصیلی تحقیق کنید و برای بورسیه‌هایی که فکر می‌کنید می توانید اخذ کنید، درخواست دهید.

© Copyright 2015-2023 zidex - All Rights Reserved - Develop by: zidex