تماس با لانر هلدینگ
فهرست عناوین

محدودیت پذیرش دانشگاه‌های آلمان

265
محدودیت پذیرش دانشگاه‌های آلمان

محدودیت پذیرش دانشگاه‌های آلمان در برخی موسسات آموزش عالی و برای برخی رشته‌ها وجود دارد. دانشگاه‌های آلمان به علت کیفیت بالای آموزشی، امکانات و تجهیزات مناسب و شهریه بسیار ارزان مورد توجه محصلان سراسر دنیا قرار گرفته است. به علت وجود تقاضای بالا برای اخذ پذیرش دانشگاه‌های المان، دولت سیاست‌های محدودیت پذیرش را پایه‌گذاری کرده تا دانشجویان به خوبی غربال شوند و بتوانند در بهترین دانشگاه‌های و رشته‌های تحصیلی آلمان تحصیل کنند. این محدودیت، مخصوصا برای رشته‌های پرتقاضا مثل پزشکی و داروسازی اعمال می‌شود. محدودیت پذیرش یا «نومروس کلاوسوس»، اصطلاحی پرکاربرد در زمینه مهاجرت تحصیلی است و اطلاع از آن برای کسانی که قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان را دارند، یک امر بسیار مهم تلقی می‌شود. نومروس کلاوسوس درواقع همون محدودیت ظرفیت پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌هاست. یعنی هرموقع تعداد متقاضیان موجود برای شرکت در یک رشته دانشگاهی بیشتر از نومروس کلاوسوس یا ظرفیت تعیین شده برای آن رشته و دانشگاه باشد، دانشگاه‌ها از این سیستم کمک می‌گیرند. در ادامه با ما همراه باشید تا انواع نومروس کلاوسوس را با هم بررسی کنیم.


معرفی انواع نومروس کلاوسوس

به طور کلی در کشور آلمان 2 نوع نومروس کلاوسوس برای پذیرش دانشجویان وجود دارد. هر کدام از این محدودیت پذیرش‌ها شرایط خاص خود را دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.


نومروس کلاوسوس (محدودیت پذیرش) بومی

یکی از انواع محدودیت پذیرش دانشگاه‌های آلمان، نوع بومی آن است. نومروس کلاوسوس بومی برای یک رشته‌ خاص از یک دانشگاه خاص در آلمان است. به عنوان مثال دانشگاه x در آلمان، برای یک رشته خاص از برنامه آموزشی خود نومروس کلاوسوس دارد و طبق آن دانشجو می‌پذیرد. این محدودیت مختص همان رشته و همان دانشگاه بوده و ممکن است در موسسات آموزش عالی دیگر اعمال نشود. این همان نومروس کلاوسوس بومی است. برای این نوع از نومروس کلاوسوس، ممکن است معدل متقاضی تنها معیار پذیرش او در دانشگاه نباشد.
یعنی در صورت وجود محدودیت پذیرش برای یک رشته خاص از یک دانشگاه آلمانی، معیارهای دیگری به جز معدل نیز می‌توانند بر قبول شدن متقاضی تاثیر بگذارند. این معیارها می‌توانند شامل کیفیت انگیزه نامه، نتیجه آزمون ورودی یا عملکرد دانشجو در مصاحبه باشند. همچنین، احتمال  اینکه معیارهای پذیرش در نومروس کلاوسوس بومی برای هر موسسه آموزش عالی و بین رشته‌های تحصیلی متفاوت باشد وجود دارد. به این معنی که ممکن است سایر رشته‌های تحصیلی در همان دانشگاه یا موسسه آموزشی عالی ملاک‌های پذیرش متفاوتی داشته باشند.


دانشگاه‌های برتر آلمان

نومروس کلاوسوس (محدودیت پذیرش) کشوری

نومروس کلاوسوس کشوری بر خلاف بومی، در سراسر آلمان برای یک رشته خاص اعمال می‌شود. معمولا محدودیت پذیرش کشوری برای رشته‌هایی اعمال می‌شود که پرطرفدار هستند و متقاضیان زیادی برای تحصیل در آن‌ها اپلای می‌کنند. مثل رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی و داروسازی. درواقع، رشته‌های تحصیلی که محدودیت پذیرش کشوری روی آن‌ها اعمال می‌شود بسیار رقابتی هستند و پذیرش گرفتن در آن‌ها ممکن است سخت باشد. به همین دلیل، داطلبان باید به موقع برای رشته‌های مد نظر خود اقدام کنند. همچنین باید تلاش کنند در تمامی پروسه پذیرش در رشته مد نظر خود فعال باشند.
 

موارد موثر بر محدودیت پذیرش

بعد از آگاهی در رابطه با اینکه رشته و دانشگاه مد نظر شما محدودیت پذیرش دارد یا خیر، وقت آن رسیده که موارد موثر بر این محدودیت را بشناسید و در جهت جبران آن‌ها بکوشید.
یکی از مواردی که تاثیر منفی بر نومروس کلاوسوس دارد گپ تحصیلی است. سعی کنید میان مقاطع خود گپ تحصیلی ایجاد نکنید. در صورت به وجود آمدن گپ تحصیلی نیز تلاش کنید به قانع‌کننده‌ترین شکل ممکن آن را توجیه کنید. برای اطلاع از گپ تحصیلی آلمان و راه‌های پر کردن آن کلیک کنید. شرایط سنی شما نیز از عوامل موثر است. مهاجرت تحصیلی در سن بالا نیز امکان پذیر است؛ اما برای اخذ پذیرش تحصیلی در سن بالا باید از موانع سخت‌تری گذر کنید. به عنوان مثال باید انگیزه‌نامه و رزومه پربارتری ارائه دهید و فعالیت‌های جانبی مرتبط داشته باشید. در نتیجه، بهترین راه این است که برای هر مقطع در سن مناسب آن اقدام کنید. در صورتی که سن شما بالاتر از شرایط سنی تحصیل در دانشگاه‌های آلمان است، نگران نباشید. با رزرو وقت مشاوره و صحبت با کارشناسان ما شانس خود را برای مهاجرت به آلمان بیشتر از همیشه کنید.
به جز موارد ذکر شده، وضعیت تحصیلی شما در مقاطع پیشین تاثیر مستقیم بر پذیرش از دانشگاه دارند. شما برای عبور از محدودیت پذیرش نیاز به معدل خوب دارید. همچنین، سعی کنید یک انگیزه‌نامه‌ خوب و حرفه‌ای بنویسید تا بوانید شانس پذیرش خود را بالا ببرید.


محدودیت پذیرش

چه رشته‌هایی نومروس کلاوسوس دارند؟

اکنون در کشور آلمان 95 رشته دارای نومروس کلاوسوس یا همان محدودیت پذیرش کشوری هستند که برخی را به شما معرفی می‌کنیم.

  • دندانپزشکی
  • پزشک
  • داروسازی
  • دامپزشکی

در رابطه با نومروس کلاوسوس بومی نیز 6013 رشته در آلمان وجود دارد که این نوع از محدودیت بر آن‌ها اعمال می‌شود. شرایط پذیرش و نومروس کلاوسوس این رشته‌ها متنوع هستند و ممکن است با هم متفاوت باشند. مثل رشته‌های زیست شناسی، قانون، حسابداری و امور مالی، جغرافیا، فلسفه، جامعه شناسی و …
پیش از اینکه برای یک رشته اپلای کنید می‌توانید شرایط پذیرش و محدودیت پذیرش آن را در دانشگاه مد نظر خود پیدا کنید و سپس درباره آن تصمیم بگیرید.
 

چه رشته‌هایی نومروس کلاوسوس ندارند؟

اگر قصد تحصیل در یک دانشگاه خصوصی در آلمان دارید، نگران محدودیت پذیرش هیچ رشته‌ای از آن دانشگاه نباشید. چون دانشگاه‌های خصوصی آلمان به طور کلی نومروس کلاوسوس ندارند. در رابطه با دانشگاه‌های دولتی نیز، هم رشته‌های بدون نومروس کلاوسوس و هم رشته‌های بر اساس نومروس کلاوسوس را می‌‎توانید در چارت این دانشگاه‌ها پیدا کنید.



© Copyright 2015-2023 zidex - All Rights Reserved - Develop by: zidex