تماس با لانر هلدینگ
فهرست عناوین

گپ تحصیلی

گپ تحصیلی

گپ تحصیلی از مهم‌ترین مشکلات و موانع متقاضیانیست که تمایل دارند در یک کشور خارجی به تحصیل ادامه دهند. اما گپ تحصیلی یعنی چه؟ این واژه به معنای ساده فاصله‌ایست که بین آخرین مقطع تحصیلی شما تا مقطع بعدی می‌افتد. واژه‌ی گپ تحصیلی به انگلیسی Study Gap بوده و درواقع Gap واژه‌‎ای انگلیسی به منای فاصله، اختلاف و شکاف است. هرچه این فاصله بین دو مقطع تحصیلی بیشتر باشد، امکان اینکه مطالب درسی و دانشی که شما در آخرین مقطع تحصیلی خود کسب کرده‌اید فراموش شود بیشتر خواهد شد. حتی ممکن است یادگیری درس در مقطع تحصیلی جدید برای شما سخت شود. به همین علت، گپ تحصیلی از مواردیست که دانشگاه‌ها به آن اهمیت بسیار می‌دهند و می‌تواند تاثیر زیادی در قبول شدن یا نشدن شما داشته باشد. گپ تحصیلی حتی روی ویزا شدن شما نیز می‌تواند موثر باشد!

دانشگاه‌های آلمان با افزایش هرروزه‌ کیفیت تدریس، زیرساخت‌ها و رشته‌های تحصیلی مناسب توجه دانش‌آموزان و دانشجویان بسیاری را از سراسر دنیا به خود جلب کرده‌اند. همچنین به دلیل کیفیت بالای زندگی در آلمان، مقرون به صرفه بودن هزینه‌ها، اقتصاد برتر این کشور و نیاز به نیروی جوان، تقاضا برای مهاجرت تحصیلی به آلمان هرروز بیشتر و بیشتر می‌شود.
گپ تحصیلی به دلایل بسیاری می‌تواند اتفاق بیفتد. مثل ازدواج، تغییر هدف تحصیلی یا شغلی، یادگیری زبان جدید، بیماری و ... . اگر شما قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید، باید گپ تحصیلی خود را محاسبه کرده و  با میزان نرمال گپ تحصیلی در مقطع تحصیلی و دانشگاه و کشور مورد نظر مقایسه کنید. گپ تحصیلی برای دانشگاه‌های اکثر کشورها مهم است؛ پس بهتر است تلاش کنید به بهترین شکل ممکن آن را توجیه کنید تا بتوانید ویزا و پذیرش بگیرید.


اندازه نرمال گپ تحصیلی

مهم ترین سوالی که در این خصوص برای متقاضیان پیش می‌آید این است که گپ تحصیلی چند سال است. به طور کلی، افراد می‌توانند تا سن 21-22 سالگی برای مقطع کالج، تا 23-24 سالگی برای مقطع کارشناسی و تا 34-35 سالگی برای مقطع کارشناسی ارشد اقدام کنند. گپ تحصیلی برای دکترا نیز وجود دارد اما بیشتر از دیگر مقاطع است. به این معنا که افراد تا حدودا 38-39 سالگی فرصت دارند برای مقطع دکترا اقدام کنند. به عنوان مثال بعد از دیپلم، وقفه 1 یا 2 ساله نرمال است؛ برای کارشناسی ارشد تا 5 سال مشکلی به وجود نخواهد آورد و برای مقطع کارشناسی ارشد نیز تا 10 سال بلامانع است. اما در هر صورت سعی کنید گپ تحصیلی شما به این اندازه نرسد یا اگر هم رسید، حتما توجیه قانع کننده برای این وقفه‌ی چند ساله داشته باشید. همچنین فراموش نکنید که حد معمول گپ برای هر دانشگاه و کشور ممکن است متفاوت باشد.
افرادی که تمایل به خذ پذیرش اوسبیلدونگ دارند نیز ممکن است به علت داشتن گپ تحصیلی برای اوسبیلدونگ دچار استرس شوند. در نظر بگیرید که حداقل مدرک لازم برای اخذ پذیرش آوسبلیدونگ دیپلم است. هرچقدر سن شما بیشتر باشد، باید بهتر بتوانید رزومه‌ی خوبی بنویسید. سن شرکت در آوسبیلدونگ تا 40 سال نیز می‌تواند باشد؛ اما در صورتی که بخواهید از ایران برای اوسبیلدونگ اقدام کنید، با افزایش سن باید تلاش کنید رزومه بهتری داشته باشید تا شانس پذیرش خود را بالا ببرید.


دانشگاه‌های برتر آلمان

 

رفع مشکل گپ تحصیلی

گپ تحصیلی قابل توجیه است. اما از آنجایی که پروسه‌ای خسته کننده و زمان گیر است، سعی کنید دچار آن نشوید. به هر حال اگر گپ تحصیلی دارید، امید خود را از دست ندهید. برای رفع مشکل گپ تحصیلی و گرفتن پذیرش از دانشگاه مد نظر خود، راه‌های متعددی وجود دارد. یکی از این راه‌ها سابقه کاری مرتبط است. اگر بتوانید ثابت کنید که در این دوره چند ساله جایگاه شغلی خوبی در یک کمپانی یا شرکت مرتبط با رشته تحصیلی خود در دانشگاه داشته‌اید، می‌توانید گپ تحصیلی خود را توجیه کنید.
راه دیگر رفع مشکل گپ تحصیلی خواندن زبان به صورت خودآموز، شرکت در دوره‌های آموزشی زبان و شرکت در دوره‌های آموزشی مهارت‌های دیگر است. همچنین، انجام تحقیقات و یا پژوهش‌های علمی می‌توانند در پر کردن گپ تحصیلی موثر باشند. به طور کلی شما برای توجیه گپ تحصیلی، نیاز به یک رزومه‌ قوی دارید تا بتوانید ثابت کنید که در این وقفه‌ چند ساله از مطالب آموزشی دور نبوده و پیشرفت داشته‌اید.

افراد همچنین می‌توانند با خدمت سربازی، بیماری، ازدواج یا طلاق و ... گپ تحصیلی را توجیه کنند. در نظر داشته باشید که فقط 2 سال از گپ تحصیلی شما با خدمت سربازی پر می‌شود و برای استفاده از آن باید کارت پایان خدمت خود را ترجمه کرده و تحویل سفارت دهید.
یادتان نرود که حتی اگر مدت زمان گپ تحصیلی شما نرمال و کوتاه است، بهتر است که آن را هم توجیه کنید. نمره‌ی خوب زبان، رزومه و انگیزه‌نامه‌ قوی، ریز نمرات و معدل خوب در مقاطع تحصیلی قبلی،  همه و همه می‌توانند کمک کنند گپ تحصیلیتان را جبران کنید.
 

معایب گپ تحصیلی

گپ تحصیلی باعث می‌شود شما از مطالب درسی، روش یادگیری مطالب، جو آکادمیک مدرسه و دانشگاه دور شوید و اینگونه کم کم همه‌چیز به فراموشی سپرده می‌شود. همچنین، گپ تحصیلی می‌تواند فرصت‌های تحصیلی در دانشگاه‌های بسیار خوب را از شما بگیرد و مسیر آینده‌ شما را تغییر دهد.
افرادی که گپ تحصیلی دارند در صورتی که موفق به رفع مشکل گپ تحصیلی خود نشده‌اند، می‌توانند برای دانشگاه‌ها و کشورهایی که گپ تحصیلی مهم نیست اقدام کنند.
گپ تحصیلی
 

مزایای گپ تحصیلی

بله؛ درست متوجه شدید. گپ تحصیلی حتی می‌تواند مزایایی هم داشته باشد. شما با یک سال دوری از درس و کتاب، می‌توانید زبان بخوانید، مهارت جدید بیاموزید، سفر کنید، با خانواده و دوستان خود وقت بگذرانید و ... اما در کنار این روحیه‌ی خوبی که استراحت کردن به شما وارد می‌کند، حواستان به آینده‌ی تحصیلیتان هم باشد. اگر دانشگاه شما حتی گپ یک ساله را هم سخت می‌پذیرد، آن را مد نظر قرار دهید. پس زیاده روی نکنید؛ و حتی گپ تحصیلی یک ساله یا دو ساله‌ی خود را توجیح کنید.


© Copyright 2015-2023 zidex - All Rights Reserved - Develop by: zidex