تماس با لانر هلدینگ
فهرست عناوین

کالج در آلمان

184
کالج در آلمان

کالج در آلمان از مهم ترین مقاطع تحصیلی به شمار می‌رود و دولت آلمان بهترین زیرساخت‌های تحصیلی را در کالج‌های خود پیاده سازی کرده است. اگر داوطلبی قصد داشته باشد در مقطع لیسانس در آلمان تحصیل کند، باید حتما حداقل یک سال در کالج درس بخواند. درواقع، تحصیلات قبل از دانشگاه در کشور ایران 12 سال و در کشور آلمان 13 سال است. به همین علت، متقاضیان مقطع لیسانس باید قبل از پذیرش در دانشگاه، از یک کالج پذیرش گرفته و یک سال در آن مشغول تحصیل شوند. در ادامه با این مقاله از لانر هلدینگ همراه باشید تا شرایط کالج در آلمان، هزینه کالج در آلمان، لیست کالج‌های آلمان و ... را با هم بررسی کنیم.
 

انواع کالج در آلمان

اگر بخواهیم انواع کالج در آلمان را به صورت کلی بررسی کنیم، در آلمان دو نوع کالج وجود دارد؛ کالج دولتی و کالج خصوصی.
کالج های دولتی در آلمان تفاوت هایی با کالج های خصوصی دارند. درواقع بیشتر کالج‌ها در آلمان دولتی هستند و شما برای پذیرش در آن‌ها حتما باید در یک آزمون ورودی شرکت کنید. کالج‌های دولتی 2 ترمه می‌باشند و برای تحصیل در آن‌ها نیاز به پرداخت شهریه ندارید. از طرف دیگر، کالج‌های خصوصی در آلمان نیاز به پرداخت شهریه‌ای حدود 7000 تا 8000 یورو برای کل دوره کالج دارند. بعضی کالج‌های خصوصی آزمون ورودی دارند و برخی بدون آزمون ورودی دانش آموزان را پذیرش می‌کنند. به عنوان مثال کالج تودیاس درسدن یک کالج خصوصیست که آزمون ورودی برگزار می‌کند. همچنین، کالج‌های خصوصی هم می‌توانند 2 ترمه و هم 1 ترمه باشند.
اما اشتراکاتی نیز بین کالج‌های دولتی و کالج‌های خصوصی در آلمان وجود دارد؛ به عنوان مثال، شما هنگام فارغ التحصیل شدن از هر کالجی باید در یک آزمون نهایی به نام آزمون FSP شرکت کنید. سپس، طبق یک پروتکل مشخص و بر اساس جمع نمره دیپلم ایران و نمره کالج شما، یک نمره نهایی به دست می‌آید. شما بر اساس این نمره نهایی می‌توانید انتخاب رشته و دانشگاه کنید.
همچنین، یک آزمون ترمیم معدل در آلمان وجود دارد به نام TestAS. درواقع اگر شخصی برای انتخاب یک رشته خاص یا ورود به یک دانشگاه خاص نیاز به حداقل معدل مشخصی داشته باشد اما نتواند نمره خود را به آن برساند، می‌تواند در آزمون TestAS شرکت کند. این آزمون مجموعا 130 نمره دارد. اگر نمره دانش‌آموز 110 به بالا باشد، می‌توان گفت که نمره‌ی خوب و قابل قبولی کسب کرده است اما به صورت کلی این مسئله بستگی به شهر، دانشگاه مورد نظر و ... دارد. درواقع هر دانشگاه بابت نمره TestAS شما درصد خاصی تاثیر مثبت در نظر می‌گیرد.
در نظر داشته باشید که شما با توجه به رشته دبیرستان خود، باید وارد نوع خاصی از کالج شوید که در ادامه به طور کامل برای شما توضیح داده‌ایم.


تحصیل المان

 

کالج M-kurs

حرف M به عنوان یک مخفف برای واژه Medicine، به معنای پزشکی و داروست. کالج‌های M-kurs مربوط به رشته‌های زیست‌شناسی، پزشکی یا داروسازی هستند و که دانش آموزانی که قصد تحصیل در رشته‌های دانشگاهی پزشکی در آلمان را دارند باید حتما ابتدا در کالج M-kurs تحصیل کنند. در نظر داشته باشید که تحصیل در کالج M-kurs مخصوص دانش آموزانی است که دیپلم تجربی دارند؛ یعنی دانش آموزانی که دیپلم ریاضی، انسانی و ... دارند نمی‌توانند در این کالج‌ها درس بخوانند. پس از پایان تحصیل در این کالج‌ها افراد می‌توانند با توجه به نمره نهایی FSP خود در رشته‌های دانشگاهی زیر مشغول تحصیل شوند:

  • پزشکی
  • داروسازی
  • دندانپزشکی
  • بیولوژی
  • بیوشیمی
  • میکروبیولوژی
  • بیوتکنولوژی و رشته‌های دیگر...

 

کالج T-kurs

 در نام کالج‌های T-kurs، حرف T به معنای Technical Studies یا همان مطالعات فنی است و افرادی که قصد تحصیل در رشته‌های فنی، مهندسی، ریاضیات، انفورماتیک کسب و کار و علوم طبیعی را دارند، باید به مدت 9 ماه الی یک سال در این کالج‌ها درس بخوانند تا بتوانند وارد دانشگاه شوند. دانش‌آموزانی که دیپلم ریاضی، تجربی، کامپیوتر و تکنولوژی اطلاعات دارند می‌توانند وارد این کالج‌ها شوند. محصلان بعد از اینکه توانستند با موفقیت آزمون FSP را پشت سر بگذارند، می‌توانند با توجه به نمره نهایی خود در رشته‌های زیر تحصیل کنند:

  • مهندسی
  • عمران
  • مهندسی خودرو
  • مهندسی الکترونیک
  • ریاضیات
  • فیزیک
  • انفورماتیک کسب و کار
  • مهندسی صنایع
  • صنعت و تکنولوژی پردازش و رشته‌های دیگر

کالج S-kurs

 کالج‌های S-kurs مخصوص رشته‌های مرتبط با زبان است. اگر رشته‌ی دانشگاهی مد نظر شما مربوط به زبان و ادبیات است، باید حتما وارد کالج S-kurs شوید. متقاضیان برای ورود به این کالج‌ها باید دیپلم انسانی، ریاضی یا تجربی داشته باشند.
 

کالج W-kurs

کالج‌های W-kurs مخصوص رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی است. اگر رشته‌ی دانشگاهی مد نظر شما مربوط به کسب و کار، علوم اجتماعی و رشته‌هایی در این حوزه ها است، باید حتما وارد کالج W-kurs شوید. برای ورود به این کالج‌ها باید دیپلم انسانی، تجربی، ریاضی، دیپلم مدیریت کسب و کار و  یا دیپلم حسابداری داشته باشید. بعد از قبولی در آزمون FSP این کالج، می‌توانید با توجه به نمره نهایی خود در رشته‌های زیر تحصیل کنید:

  • مطالعات کسب و کار
  • انفورماتیک کسب و کار
  • اقتصاد
  • گردشگری
  • علوم سیاسی
  • حقوق
  • جامعه شناسی

کالج G-kurs

 منظور از حرف G در نام کالج G-kurs واژه آلمانی Geisteswissenschaft به معنی «مطالعات انسانی» است. کالج‌های G-kurs مخصوص رشته‌های علوم انسانی و هنر است. اگر رشته‌ی دانشگاهی مد نظر شما مربوط به مطالعات زبان آلمانی، فلسفه، موسیقی، هنر یا حقوق است، باید حتما وارد کالج G-kurs شده و در انتها در آزمون FSP شرکت کنید. متقاضیان برای ورود به این کالج‌ها باید حتما دیپلم انسانی، تجربی، ریاضی یا دیپلم هنر داشته باشند. چون محصلان در کالج‌های G-kurs به مدت 2 ترم دروس تاریخ، آلمانی و علوم اجتماعی می‌آموزند و باید از قبل اطلاعات کلی از این مباحث داشته باشند.
بعد از گذراندن دوره کالج G-kurs و قبولی در آزمون FSP، می‌توانید با توجه به نمره‌ی نهایی خود در رشه‌های زیر انتخاب رشته و دانشگاه کنید:

  • مطالعات زبان آلمانی
  • هنر و طراحی
  • موسیقی
  • تاریخ
  • فلسفه
  • حقوق
  • ادبیات
  • الهیات
  • روزنامه نگاری و رشته‌های دیگر...


دانشگاه‌های برتر آلمان

شرایط سنی ورود به کالج

به طور کلی شرایط سنی ورود به کالج خاصی در آلمان وجود ندارد. به عبارت دیگر، افراد برای اخذ پذیرش از کالج‌های کشور آلمان محدودیت سنی ندارند. اما مسئله مهمی وجود دارد که باید به آن دقت کنید. از آنجایی که شما از خاک ایران برای پذیرش کالج در آلمان اقدام می‌کنید، سن شما نیز حائز اهمیت است. به این معنا که سفارت آلمان در ایران به سن شما اهمیت می‌دهد. معمولا ایرانیان از 18 تا 22 سال می‌توانند برای تحصیل در کالج‌های آلمان ویزا بگیرند. البته شرایط کالج در آلمان می‌توانند در موارد خاص متغیر نیز باشند. پس صرفا به شرایط کلی اکتفا نکنید و برای بررسی شرایط خود به صورت تخصصی، با مشاوران ما در ارتباط باشید.
همچنین، اگر سن شما از 22 سال بیشتر بوده و قصد اخذ پذیرش از کالج‌های آلمان را دارید، نگران نباشید. راه حل شما پیش ماست. برای اطلاعات بیشتر جهت رزرو مشاوره تحصصی رایگان فرم را پر کنید.
 

هزینه کالج در آلمان

همانطور که پیش‌تر نیز ذکر شد، کالج ها در آلمان دولتی یا خصوصی هستند. تحصیل در کالج‌های دولتی آلمان هزینه زیادی در بر ندارد و تقریبا رایگان محسوب می‌شود. به این صورت که برای درس خواندن در کالج های دولتی آلمان باید حدودا 250 یورو هزینه بپردازید (این هزینه بسته به هر کالج می‌تواند می بیشتر یا کمتر هم باشد). اما برای تحصیل در کالج های خصوصی آلمان، برای یک ترم 3500 الی 4000 یورو و برای 2 ترم باید 7000 تا 8000 یورو هزینه شهریه بپردازید.

کالج

 

پذیرش کالج در آلمان

اخذ پذیرش کالج در آلمان به موارد متعددی بستگی دارد. مدارک تحصیلی دیپلم و ریزنمرات شما به همراه ترجمه از مهم ترین مدارکی هستند که باید ارائه دهید. همچنین، شرط معدل برای کالج المان وجود دارد. به این معنا که افراد با معدل دیپلم بالای 15 شانس بیشتری برای قبولی دارند. در نظر داشته باشید که رشته‌ی دبیرستان شما نیز در نوع کالجی که می‌خواهید در آن درس بخوانید تاثیر دارد. به عنوان مثال، افرادی که دیپلم انسانی دارند نمی‌توانند وارد کالج M-kurs شوند. شما همچنین نیاز به مدرک B2 آلمانی هم دارید. البته، در صورتی که ما را به عنوان همراه خود در مسیر مهاجرت برگزینید، با مدرک B1 نیز می‌توانید پذیرش کالج آلمان بگیرید.
علاوه بر شرایط شما و مدارکی که باید برای اخذ پذیرش و اخذ ویزا آماده کنید، هر کالج یک آزمون ورودی دارد که شرکت کردن در آن الزامی است. نمونه سوالات ورودی کالج المان بسته به نوع کالج شما می‌تواند شامل سوالات زبان آلمانی، ریاضی، زیست، شیمی فیزیک باشد که در این میان، معمولا سوالات زبان آلمانی بیشترین سهم را به خود اختصاص می‌دهند. دانش‌آموزان معمولا برای شرکت در آزمون ورودی کالج استرس زیادی دارند. اما اصلا نگران نباشید. طبق تجربه دانش آموزان، این آزمون‌ها چندان سخت نیستند و شانس قبولی در آزمون ورودی کالج در آلمان بالاست. مخصوصا اگر زبان آلمانی خود را تقویت کنید.
اگر تصمیم شما برای تحصیل در مقطع کالج در کشور آلمان قطعی است، باید به زمان شروع کالج در المان و ددلاین ها توجه کافی داشته باشید. ترم کالج ها در کشور آلمان در دو ترم زمستان و تابستان برگزار می‌شوند. برای اطلاع دقیق از ددلاین هر کالج نیز باید به سایت آن مراجعه کنید.
 

ورود به کارشناسی بدون گذراندن کالج

همانطور که گفتیم، تحصیلات قبل از دانشگاه در آلمان 13 سال است؛ اما در ایران 12 سال. به علت همین اختلاف یک ساله، افراد برای ورود به مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های آلمان باید یک سال در کالج درس بخوانند و سپس وارد دانشگاه شوند. اما برخی متقاضیان مایل هستند بدون اینکه در کالج درس بخوانند وارد مقطع لیسانس شوند. برای ورود به کارشناسی بدون گذراندن کالج، متقاضیان باید در ایران وارد مقطع لیسانس شده و تحصیلات خود را آغاز کنند. این دانشجویان بعد از گذراندن حداقل 35 الی 40 واحد می‌توانند ریزنمرات واحدهای گذرانده شده را از دانشگاه گرفته و ترجمه کنند. سپس، باید با همان ریزنمرات از یک دانشگاه در آلمان پذیرش مستقیم بگیرند.

© Copyright 2015-2023 zidex - All Rights Reserved - Develop by: zidex