تماس با لانر هلدینگ
فهرست عناوین

خوابگاه دانشجویی در آلمان

429
خوابگاه دانشجویی در آلمان

خوابگاه دانشجویی در آلمان از مسائلی است که برای تمام محصلان خارجی در آلمان مهم است. اگر قصد تحصیل در آلمان را دارید یا به دنبال مهاجرت به آنجا هستید، پیدا کردن مکان مناسب برای زندگی از مهم‌ترین دغدغه‌های شما خواهد بود! گزینه‌های متفاوتی پیش روی شما وجود دارند که شما می‌توانید با توجه به شرایط و بودجه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. وقتی قصد اقامت در آلمان را دارید، می‌توانید یک خوابگاه دانشجویی بگیرید یا خودتان شخصا یک خانه یا آپارتمان اجاره کنید. اما حتما قبل از تصمیم‌گیری، تمامی جوانب را در نظر بگیرید و بعد انتخاب کنید. در انتخاب خوابگاه دانشجویی در آلمان، مسائلی همچون فاصله‌ی محل زندگیتان با دانشگاه، شهر محل سکونت شما، بودجه و ... همگی تاثیرگذار هستند.

 

اجاره در آلمان

در کشور آلمان اجاره به دو صورت است. اولین نوع آن Kaltmiete یا همان اجاره پایه است؛ منظور از این اجاره قیمت پایه اتاق/ آپارتمانی که اجاره می‌کنید است که شامل هزینه‌های جانبی مانند آب و برق، گرمایش، اینترنت و ... نمی‌شود. اما اگر هزینه خدمات آب و برق را هم به اجاره اصلی اضافه کنید، به Warmmiete یا اجاره کل می‌رسید. این مبلغی است که معمولا مستاجر به صاحبخانه می‌پردازد.
همچنین ممکن است از شما خواسته شود که در ابتدای اجاره خود، مبلغی را ارائه دهید و به صاحب‌خانه بسپارید. پس از نقل مکان -مشروط بر اینکه اتاق/ آپارتمان را در شرایط خوبی ترک کنید- وجه سپرده شده به شما برگردانده می‌شود.

 

خوابگاه دانشجویی / اقامتگاه

بیش از 40 درصد از دانشجویانی که در آلمان تحصیل می‌کنند، زندگی در اقامتگاه‌های دانشجویی را انتخاب می‌کنند. چون مقرون به صرفه است و تنوع بالایی دارد. اکثر شهرهای دانشگاهی دارای یک یا چند سالن دانشجویی هستند. اگر در یک خوابگاه دانشجویی زندگی می‌کنید، ممکن است در میان دانشجویان دیگر در همان خانه باشید و اشتراکی از فضا استفاده کنید. شما اتاق خود را خواهید داشت، اما این احتمال وجود دارد که حمام، آشپزخانه و برخی فضاهای دیگر مانند یک اتاق مشترک یا نشیمن را به اشتراک بگذارید.
خوابگاه‌های دانشجویی یکی از مقرون به صرفه ترین انواع اقامت در آلمان به حساب می‌آیند. یک اتاق در یک خوابگاه دانشجویی معمولاً حدود 246 یورو در ماه هزینه دارد. با این حال، مبلغ اجاره به محل و اندازه خوابگاه بستگی دارد.
همچنین، خوابگاه دانشجویی راه خوبی برای دوست یابی و آشنایی با افراد جدید است. فرصت‌های زیادی برای معاشرت با همسرانتان در خوابگاه وجود دارد، خواه آشپزی و غذا خوردن با هم، برگزاری مهمانی‌ها یا کاوش در یک منطقه جدید با هم.
اگر دانشگاه شما خوابگاه دانشجویی داشته باشد، شما می‌توانید اطلاعات و شرایط مربط به اقامتگاه‌ها را در سایت دانشگاه مد نظرتان پیدا کنید و با توجه به بودجه‌ی خود، خوابگاه دانشجویی رزرو کنید.
 

خوابگاه در آلمان

 

 

معایب خوابگاه دانشجویی

- رزرو خوابگاه دانشجویی بسیار رقابتی است و اگر سریعا درخواست خود را ثبت درخواست نکنید، ممکن است فرصت را از دست بدهید.
- در رابطه با حریم خصوصی در خوابگاه‌ دانشجویی باید در نظر داشته باشید که در این نوع اقامتگاه‌ها حریم خصوصی کمتری دارید. زیرا حمام، آشپزخانه و احتمالاً سایر قسمت‌های خانه را به اشتراک خواهید گذاشت.
اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد خوابگاه‌های دانشجویی کسب کنید، باید به اتحادیه دانشجویان دانشگاه خود (Studentenwerk) مراجعه کنید.
 

WG

WG یکی دیگر از گزینه‌های محبوب اقامتگاه در بین دانش‌آموزان و دانشجویان است. در یک WG، گروهی از دانشجویان خانه‌ای را اجاره می‌کنند که در آن می‌توانند اتاق خود را داشته باشند اما آشپزخانه، حمام و برخی فضاهای نشیمن دیگر را به اشتراک بگذارند. همه اعضای خانه هزینه خدماتی مانند برق، آب و اینترنت را نیز به اشتراک می‌گذارند.
اجاره بهای این اقامتگاه بسته به شهری که در آن تحصیل می‌کنید بسیار متفاوت است. شهرهایی مانند برلین و مونیخ گران‌تر هستند؛ اما تقریبا می‌تانید انتظار اجاره ماهیانه 363 یورو را داشته باشید. مبلغ اجاره شما همچنین بستگی به این دارد که چند نفر در آپارتمان مشترک هستند.
WG به اندازه خوابگاه‌های دانشجویی رقابتی نیست و گزینه‌های بیشتری برای انتخاب وجود دارد. شما در WG می‌توانید تصمیم بگیرید که با چند نفر خانه خود را به اشتراک بگذارید و اگر گروهی از دوستانتان هستید که با هم به دنبال یک آپارتمان هستید، در مورد اینکه با چه کسی زندگی می‌کنید تصمیم بگیرید. اما متاسفانه، هزینه WG کمی گران‌تر از زندگی در خوابگاه دانشجویی است.

دانشگاه‌های برتر آلمان
 

آپارتمان

اگر تمایل ندارید محل زندگی خود را به اشتراک بگذارید و حریم شخصیتان برایتان مهم است، می‌توانید یک آپارتمان کامل را نیز برای خود اجاره کنید. این گران‌ترین نوع اقامت برای دانشجویان است، اما اگر شریک زندگی دارید یا با افرادی نزدیک به خود در حال مهاجرت هستید، این گزینه‌ی خوبی برای شماست. بدین صورت که شما یک آپارتمان را اجاره خواهید کرد. بنابراین فضای خود را با هیچ شخص دیگری به اشتراک نخواهید گذاشت. اما باید در نظر بگیرید که شما مسئول پرداخت کلیه خدمات شهری مانند برق، آب و اینترنت و ... نیز خواهید بود.
از آنجایی که شما اجاره آپارتمان را با هیچ کس دیگری تقسیم نمی‌کنید، داشتن یک آپارتمان برای خودتان به تنهایی کمی گران‌ است. با این حال، اگر این گزینه را انتخاب کردید، به یاد داشته باشید که هزینه اجاره در مرکز شهر بالاتر است و همچنین بستگی به شهر محل زندگی شما دارد. (به عنوان مثال برلین و مونیخ گران‌تر از سایرین هستند).
 

اجاره خوابگاه در آلمان

تقریباً همه دانشگاه های آلمان مسکن دانشجویی ارائه می دهند؛ به ویژه برای دانشجویان سال اول. دانشجویان داخلی و خارجی در صورت مجهز بودن امکانات خوابگاهی دانشگاه این شانس را دارند که خوابگاه دانشجویی بگیرند. اما به طور کلی، دانشجویان سال اول معمولا خوابگاه رزرو می‌کنند و دانشجویان سال‌های دوم و سوم به همراه سایر دانشجویان مسکن مشترک (خصوصی) می‌گیرند.
هزینه خوابگاه دانشجویی در آلمان به طور معمول حدود 350 یورو در ماه است. اما اگر دانشجویان تصمیم بگیرند که با هم خانه اجاره کنند این رقم تا حدود 500 یورو نیز افزایش خواهد یافت. حتی در شهرهای گرانی مانند فرانکفورت و مونیخ، دانشجویان ممکن است مجبور شوند تا حدود 700 یورو نیز برای یک اتاق در یک خانه مشترک و 400 تا 500 یورو برای خوابگاه‌ دانشجویی هزینه پرداخت کنند.
 

خوابگاه آوسبیلدونگ

در برخی رشته‌های آوسبیلدونگ مثل پرستاری، گاها پیش می‌آید که کارفرمایان محل سکونت نیز در اختیار محصلان قرار دهند. البته، هزینه‌ی اقامتگاه از حقوق محصل کم می‌شود. در ضمن، در نظر داشته باشید که همه‌ی رشته‌ها این مزیت را ندارند و این مسئله بستگی به رشته و کارفرمای شما دارد.
 

روش پیدا کردن اقامتگاه دانشجویی

دانشجویان به کمک اتحادیه دانشجویی شهر خود (Deutsches Studentenwerk) می‌توانند درخواست خود برای اقامتگاه دانشجویی را ثبت کنند. همچنین، از طریق سایت‌های به خصوصی می‌توانند به صورت آنلاین اقامتگاه مد نظر خود را پیدا کرده و رزرو کنند.
    Amber Student
    UniPlaces
    Housing Anywhere
    Nido Student
 

© Copyright 2015-2023 zidex - All Rights Reserved - Develop by: zidex